Kuzańczykowe itinerarium: Heidelberg

Heidelberg na dawnej grafice
 
Heidelberg na dawnej grafice

Na liście studentów uniwersytetu w Heidelbergu, zapisanych pod rokiem 1416 odnajdujemy niejakiego Mikołaja z Trewiru. Jest to pierwsza potwierdzona wzmianka dotycząca edukacji Kuzańczyka. W Heidelbergu Mikołaj spędził rok, studiując sztuki wyzwolone. W 1417 roku był już w Padwie.

Heidelberg

Heidelberg

Heidelberg

Heidelberg

Alte Universität. Budynek z XVIII wieku

Alte Universität. Budynek z XVIII wieku

Neue Universität. Budynek z XX wieku. Obecnie biblioteka uniwersytecka

Neue Universität. Budynek z XX wieku. Obecnie biblioteka uniwersytecka

Uniwersytet w Heidelbergu szczyci się opinią najstarszego niemieckiego uniwersytetu. Został założony w 1386 roku przez księcia Ruprechta I. 

Ruprecht I Wittelsbach

Ruprecht I Wittelsbach

dsc_0149

Marsyliusz z Inghen. Pierwszy rektor

Bulla założycielska papieża Urbana VI wydana 23 października 1385

Bulla założycielska papieża Urbana VI wydana 23 października 1385

Jakie książki mógł znaleźć Kuzańczyk w Heidelbergu?

Cyceron, De amicitia, Francja, początek XV wieku

Cyceron, De amicitia, Francja, początek XV wieku

Arystoteles, Organum i Etyka, Francja, koniec XIII wieku

Arystoteles, Organum i Etyka, Francja, koniec XIII wieku

Mikołaj z Liry, Postylla, Italia, XIV wiek

Mikołaj z Liry, Postylla, Italia, XIV wiek

Z Heidelbergiem związana jest również pewna kontrowersja, w której wziął udział Mikołaj z Kuzy. W 1440 roku Kuzańczyk ukończył De docta ignorantia (1440), w którym poruszył problem zasadniczej niepoznawalności Boga. Uświadomienie sobie tego stanu sprawia, że nasza niewiedza staje się oświecona – docta. Rektor Uniwersytetu w Heidelbergu Johann Wenck zarzucił Kuzańczykowi w swoim dziele De ignota litteratura (1442-43) odrzucenie zasady niesprzeczności, grożące herezją z powodu zniesienia różnicy między osobami Trójcy Świętej oraz między Bogiem a stworzeniem. Mikołaj z Kuzy odpowiedział mu w Apologia doctae ignorantiae (1449), gdzie wyjaśniał, że o ile zasada niesprzeczności odnosi się do istot skończonych, o tyle nie ma zastosowania do nieskończonej prostoty Boga.

Johann Wenck, Komentarz do Dionizego Areopagity

Johann Wenck, Komentarz do Dionizego Areopagity

Skomentuj

Your email address will not be published.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.