Św. Anzelm z Canterbury, O prawdzie. O wolności woli. O upadku diabła, przekł., wstęp i komentarze A. P. Stefańczyk, AD FONTES, t. 21, Kęty 2011.

 

 

Przedstawiane w tym wydaniu przekłady dołączają do katalogu tłumaczeń na j. polski dzieł Anzelma trzy traktaty: O prawdzie. O wolności woli. O upadku diabła. Pierwszy traktat O prawdzie udziela odpowiedzi na pytania: czym jest prawda, o czym jest orzekana, oraz czym jest sprawiedliwość. Drugi z kolei traktat O wolności woli odpowiada na pytania: czym jest wolna wola i czy człowiek zawsze ją posiada, jakie są rodzaje posiadania prawej woli (voluntas recta) i jej nie posiadania. Trzeci traktat wreszcie  O upadku diabła bada zagadnienie, czym zgrzeszył diabeł, że nie wytrwał w prawdzie, ponieważ Bóg nie udzielił mu wytrwałości (perseverantia), której nie mógł posiadać, jeżeli nie otrzymał jej od Boga. W tym ostatnim traktacie, który jest w istocie traktatem teodycealnym, Anzelm przeprowadza ciekawe rozumowanie, które ma z jednej strony utrzymać dogmat o Bożej przedwiedzy, a z drugiej jednocześnie uznawać twierdzenie o wolnej woli istot rozumnych. Dyskutując główny problem upadku diabła Anzelm porusza szereg innych ważnych kwestii filozoficznych, jak np. status zła; analizuje ten problem od strony ontologicznej i językowo – logicznej, więc w pewnym sensie jest prekursorem późniejszych debat w filozofii nowożytnej i współczesnej.

Skomentuj

Your email address will not be published.

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.