Hildegarda z Bingen

Święta Hildegarda. Dekoracja na ścianie jednego z domów w Bingen
 
Święta Hildegarda. Dekoracja na ścianie jednego z domów w Bingen

Myśl Hildegardy z Bingen nie była obca Kuzańczykowi. W jego księgozbiorze znajdował się (zachowany do dzisiaj) rękopis Liber scivias autorstwa Hildegardy.

Codex Cusanus 63. "Scivias" Hildegardy z Bingen

Codex Cusanus 63. „Scivias” Hildegardy z Bingen

Wpływ mniszki z Bingen na filozofię i teologię jej młodszego o czterysta lat rodaka to temat, który wciąż wymaga wielu badań, choć istnieje kilka prac poruszających tę problematykę. Ann W. Astel pisała o Eucharystii i pamięci w Scivias i kazaniach Kuzańczyka, a Viki Ranff o pokorze (w L’humilité
 chez les mystiques rhénans et Nicolas de Cues) i wcieleniu (w Der Gottes-Gedanke des Nikolaus von Kues) u obu autorów (z jakiegoś powodu o Hildegardzie chętnie piszą kobiety).

Widok z Bingen na dolinę Renu

Widok z Bingen na dolinę Renu

Hildegarda urodziła się w 1098 roku w rodzinie szlacheckiej. Już jako mała dziewczynka przeżyła swoją pierwszą wizję, o której nie potrafiła jednak nikomu opowiedzieć. Wcześnie rodzice oddali ją pod opiekę Jutty von Sponheim, młodej kobiety wysokiego pochodzenia, która żyła jako rekluza w zamkniętej celi przy klasztorze benedyktynów w Disibodenberg.

Oddanie Hildegardy do klasztoru. Kopia płaskorzeźby z 1898 z Rochuskapelle.

Oddanie Hildegardy do klasztoru. Kopia płaskorzeźby z 1898 z Rochuskapelle. Sabina Flanagan we właściwym sobie tonie dodaje, że przedstawiona scena nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością i przypomina raczej komitet powitalny w internacie.

Z biegiem czasu do Jutty dołączało coraz więcej dziewcząt. Żeńska wspólnota o charakterze pustelniczym przekształciła się w klasztor benedyktynek zależny od opata Disibodenbergu. Po śmierci Jutty w 1136 roku na przełożoną wybrano Hildegardę. Doprowadziła ona do założenia nowego klasztoru koło Bingen, na górze św. Ruperta. Później założyła także drugi klasztor po przeciwnej stronie Renu w Eibingen.

Makieta niezachowanego do dziś klasztoru w Disibodenberg.

Makieta niezachowanego do dziś klasztoru w Disibodenberg.

Hildegarda zasłynęła z powodu wizji, które utrwaliła w trzech księgach: Scivias, Liber vitae meritorumLiber divinorum operum. Fragmenty jej dzieł były czytane podczas soboru w Trewirze, wtedy też jej pisma zyskały oficjalną aprobatę Kościoła. Oprócz dzieł teologicznych Hildegarda jest autorką książek zawierających treści przyrodnicze, medyczne, a także pieśni (do których komponowała muzykę) i uważanej za najstarszy moralitet sztuki Ordo virtutum.

Ilustracja ze "Scivias" przedstawiająca Hildegardę zapisującą na tabliczce treści, które otrzymuje z góry pod wpływem Bożego natchnienia.

Ilustracja ze „Scivias” przedstawiająca Hildegardę zapisującą na tabliczce treści, które otrzymuje z góry pod wpływem Bożego natchnienia.

„Sybilla znad Renu” cieszyła się dużym szacunkiem wśród sobie współczesnych. Korespondowała z papieżem, cesarzem, biskupami i książętami, a także ze zwykłymi ludźmi, którzy prosili ją o błogosławieństwo i pytali o radę.

20150118_122909

Mapa przedstawiająca geograficzną lokalizację korespondentów Hildegardy

Nie uchroniło jej to jednak przed różnymi konfliktami, z których najostrzejszy był zapewne spór z kapitułą katedry w Moguncji, który doprowadził do nałożenia ekskomuniki (później uchylonej) na cały klasztor w Rupertsbergu. Spór zakończył się krótko przed śmiercią Hildegardy w 1179 roku.

Śmierć Hildegardy. Kopia płaskorzeźby z 1898 roku z Rochuskapelle.

Śmierć Hildegardy. Kopia płaskorzeźby z 1898 roku z Rochuskapelle.

 

Wizje Hildegardy zapisane w Scivias (od „sci vias Domini” – „poznaj drogi Pana”). Ilustracje z Rupertsberg Codex

I, 3: Wszechświat

20150118_125133

„Potem zobaczyłam szeroki przyrząd, okrągły i zacieniony, w kształcie jaja, mały u góry, szeroki w środku i zwężający się ku dołowi” (tłum. własne z jęz. ang.)

 

II,1: Stworzenie świata

20150118_125230

Fragment miniatury przedstawiającej stworzenie, upadek i odkupienie człowieka.

 

II, 2: Trójjedyny Bóg

20150118_125254

„Potem zobaczyłam bardzo jasne światło i w nim postać ludzką w kolorze szafiru, która była całkowicie rozżarzona miękkim czerwonawym ogniem. I jasne światło opromieniało czerwonawy ogień, a czerwonawy ogień jasne światło, a jasne światło i czerwonawy ogień całą ludzką postać, tak że tworzyły razem jedno światło o tej samej mocy i jasności” (Liber scivias II,2; tłum. własne z jęz. niem.)

Szafirowoniebieska postać ludzka przedstawiająca Syna Bożego.

Szafirowoniebieska postać ludzka przedstawiająca Syna Bożego.

20150118_125711_wycięte

Czerwonawy (rudawy) ogień otacza ludzką postać. Oznacza on Ducha Świętego i Jego rolę we wcieleniu.

Zewnętrzny krąg białego światła, który oznacza Boga Ojca.

Zewnętrzny krąg białego światła, który oznacza Boga Ojca.

 

 

Skomentuj

Your email address will not be published.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.