Hildegarda z Bingen
Myśl Hildegardy z Bingen nie była obca Kuzańczykowi. W jego księgozbiorze znajdował się (zachowany do dzisiaj) rękopis Liber scivias autorstwa Hildegardy.
Wpływ mniszki z Bingen na filozofię i teologię jej młodszego o czterysta lat rodaka to temat, który wciąż wymaga wielu badań, choć istnieje kilka prac poruszających tę problematykę. Ann W. Astel pisała o Eucharystii i pamięci w Scivias i kazaniach Kuzańczyka, a Viki Ranff o pokorze (w L’humilité chez les mystiques rhénans et Nicolas de Cues) i wcieleniu (w Der Gottes-Gedanke des Nikolaus von Kues) u obu autorów (z jakiegoś powodu o Hildegardzie chętnie piszą kobiety).
Hildegarda urodziła się w 1098 roku w rodzinie szlacheckiej. Już jako mała dziewczynka przeżyła swoją pierwszą wizję, o której nie potrafiła jednak nikomu opowiedzieć. Wcześnie rodzice oddali ją pod opiekę Jutty von Sponheim, młodej kobiety wysokiego pochodzenia, która żyła jako rekluza w zamkniętej celi przy klasztorze benedyktynów w Disibodenberg.
Z biegiem czasu do Jutty dołączało coraz więcej dziewcząt. Żeńska wspólnota o charakterze pustelniczym przekształciła się w klasztor benedyktynek zależny od opata Disibodenbergu. Po śmierci Jutty w 1136 roku na przełożoną wybrano Hildegardę. Doprowadziła ona do założenia nowego klasztoru koło Bingen, na górze św. Ruperta. Później założyła także drugi klasztor po przeciwnej stronie Renu w Eibingen.
Hildegarda zasłynęła z powodu wizji, które utrwaliła w trzech księgach: Scivias, Liber vitae meritorum i Liber divinorum operum. Fragmenty jej dzieł były czytane podczas soboru w Trewirze, wtedy też jej pisma zyskały oficjalną aprobatę Kościoła. Oprócz dzieł teologicznych Hildegarda jest autorką książek zawierających treści przyrodnicze, medyczne, a także pieśni (do których komponowała muzykę) i uważanej za najstarszy moralitet sztuki Ordo virtutum.
„Sybilla znad Renu” cieszyła się dużym szacunkiem wśród sobie współczesnych. Korespondowała z papieżem, cesarzem, biskupami i książętami, a także ze zwykłymi ludźmi, którzy prosili ją o błogosławieństwo i pytali o radę.
Nie uchroniło jej to jednak przed różnymi konfliktami, z których najostrzejszy był zapewne spór z kapitułą katedry w Moguncji, który doprowadził do nałożenia ekskomuniki (później uchylonej) na cały klasztor w Rupertsbergu. Spór zakończył się krótko przed śmiercią Hildegardy w 1179 roku.
Wizje Hildegardy zapisane w Scivias (od „sci vias Domini” – „poznaj drogi Pana”). Ilustracje z Rupertsberg Codex.
I, 3: Wszechświat
II,1: Stworzenie świata
II, 2: Trójjedyny Bóg