Anna Palusińska
dr, adiunkt w Katedrze Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej KUL
Motto:
Z tej ziemi, co żywym nie skąpi pogardy
Najlepsza jest glina do formy na dzwony,
W ich dźwięku z tej ziemi ucieram dziś farby
Do mojej ikony. Na suchej deszczułce
Jest miejsce na świat i na Stwórcę
Fragment piosenki Jacka Kaczmarskiego Rublow.
Adiunkt w Katedrze Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej KUL. Rozprawę doktorską napisaną na seminarium Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej pod kierunkiem o. prof. dr hab. I. E. Zielińskiego OFM Conv. pt. Teoria ikony u św. Teodora Studyty i św. Nicefora i jej filozoficzne źródła obroniłam w 2005 r. w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Moje zainteresowania badawcze obejmują problematykę filozofii późnoantycznej i bizantyńskiej oraz relacji fides et ratio w kulturze średniowiecznego Bizancjum.
Monografie i artykuły: 1) Filozofia ikony u Teodora Studyty i Nicefora, Lublin 2007. Hasła encyklopedyczne: Ikona, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 4, Lublin 2003, s. 749–752;
2) Christian Neoplatonism: Denys, Eriugena and Gothic Cathedrals, w: Eriugena. Cusanus, ed. A. Kijewska, R. Majeran, H. Schwaetzer. Colloquia Mediaevalia Lublinensia, Lublin 2011, s. 49-58.
3) Filozofia bizantyńska, w: Przewodnik po filozofii wczesnośredniowiecznej, red. A. Kijewska, Kraków 2012, s. 79-96.
4) Obraz chrześcijański. Średniowieczne paradygmaty sztuki religijnej, w: Obrazy i poznanie, red. M. T. Kociuba, Lublin 2015, s. 191-205.
5) Wiedza grecka a mądrość chrześcijańska. Drogi poznania Boga, czyli spór o mistykę Grzegorza Palamasa z Barlaamem z Kalabrii, w: Duchowość Dalekiego Wschodu a chrześcijaństwo. Dialog czy konfrontacja?, t. VI, red. Kamiński I., Kulwicka-Kamińska J., Perszon J., Toruń 2014, s. 81-94;
6) Ojców Kościoła krytyka orficko-platońskiej idei metempsychozy i reinkarnacji, w: Duchowość Dalekiego Wschodu a chrześcijaństwo. Dialog czy konfrontacja?, t. V, red. I. Kamiński, J. Kulwicka-Kamińska, J. Perszon, Toruń 2014, s. 43-56.
7) Учение Григория Паламы как отвержение оригенизма, w: Verbum, red. O. Duszin, 2015, s. 163-169.
8) Matka Boska Kodeńska – Sapieżyńska ikona Podlasia, w: Sapiehowie epoki Kodnia i Krasiczyna, red. K. Stępnik, Lublin 2007, s. 221-226.
9) Metafizyczny wymiar piękna, „Przegląd kulturoznawczy” 3 (2015), s. 272-277.
Ikonoklazm, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 4, Lublin 2003, s. 752–756;
Jan Filoponos, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 5, Lublin 2004, s. 196–198;
Jan z Damaszku, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 5, Lublin 2004, s. 211–215;
Maksym Wyznawca, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 6, Lublin 2005, s. 739–742;
Mikołaj z Methone, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 7, Lublin 2006, s. 206–208;
Nicefor, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 7, Lublin 2006, s. 601–602;
Palamas, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 7, Lublin 2006, s. 953–954;
Psellos, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 8, Lublin 2007, s. 554–556;
Plethon, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 8, Lublin 2007, s. 288–290;
Maluję ikony średniowieczną techniką temperową. Promuję ikony jako alternatywę dla współczesnej religijnej sztuki Kościoła łacińskiego, ponieważ uważam, że ikonografia jest sztuką głęboko racjonalną, objawiającą racjonalny porządek świata, przedstawiającą prawdę o Chrystusie Zbawicielu, który jest w dwu naturach – boskiej i ludzkiej, oraz będącą epifanią ostatecznego zwycięstwa dobra nad złem. Dokumentuję wspomnienia ostatnich żyjących potomków emigrantów rosyjskich z 1920 r., przede wszystkim rodzin białogwardzistów, którzy w swojej tułaczej wędrówce zatrzymali się w Lublinie i tutaj osiedli. Podziwiam historię sztuki Waldemara Łysiaka wyłożoną w Sztuce Białego Człowieka, w której autor wyjaśnia czytelnikowi (i widzowi) emocje ukryte w obrazach pod barwami i kształtami.
Książki